Imobilizéry Sky Brake, bezdotykové imobilizéry

Ako funguje Imobilizér

Imobilizér je pasívne zabezpečovacie zariadenie, ktoré vo vozidle iba rozpája pomocou niekoľkých kontaktov vybrané elektrické okruhy. Technickým parametrom týchto zariadení je počet a maximálna prúdová záťaž rozpájaných okruhov. Obvyklé sú tri okruhy a možná záťaž 10 až 30 A alebo rôzne kombinácie týchto hodnôt. Toto umožňuje prerušiť imobilizérom napríklad napájanie palivového čerpadla, ovládanie cievky štartéra, zapaľovania alebo blokovať elektroniku vstrekovacej jednotky. Ďalším parametrom imobilizéru je spôsob jeho ovládania. Imobilizácia sa najčastejšie vykonáva kontaktným pripojením kódovacieho čipu do čítacej jednotky. Pohodlnejšou alternatívou ovládania je zabudovanie čipu do kľúča od zapaľovania. Jeho napájanie a čítanie kódu je potom vykonávané špeciálnou indukčnou cievkou umiestnenou okolo spínacej skrinky. Imobilizéry sú preto najpoužívanejšie bezpečnostné zariadenia v osobných, úžitkových i nákladných automobiloch.

Najkomfortnejšie z hľadiska obsluhy sú imobilizéry s diaľkovým ovládačom, ktoré v sebe združujú niektoré funkcie vyhradené inak drahším autoalarmom (ovládanie centrálnych dverných zámkov elektronikou, optická signalizácia zapínania a vypínania, predlžovač osvetlenia interiéru a podobne). Všeobecnou výhodou imobilizéra sú nižšie obstarávacie náklady a jednoduchšia inštalácia do vozidla. Nevýhodou však je, že je to tiché zariadenie, nesledujúce stav vozidla. Oproti dvojcestnému autoalarmu je rozdiel v tom, ze dvojcestný autoalarm Vám sám vyšle signál, ktorý Vám presne povie ktoré dvere alebo časť vozidla je poškodená resp.s ktorou je manipulované a toto dokáže až na vzdialenosť 2km. Imobilizér funguje inak - Pokiaľ zlodej prekoná dverné zámky, nič ho neruší pri vykrádaní vozidla alebo od postupného vyhľadávania miesta inštalácie týchto zariadení a ich prekonania. Nevýhodou kontaktných imobilizérov vrátane typov zabudovaných do kľúča zapaľovania je ich jednoduchá kopírovateľnosť. Samozrejme - imobilizér patrí k dobrému zabezpečeniu vozidla a jeho inštalácia a kúpa je finančne omnoho menej nákladná ako jednocestný alebo dvojcestný autoalarm.

Aký je princíp
Je to prerušenie spravidla troch elektronických obvodov dôležitých pre naštartovanie auta (napríklad zapaľovanie, vstrekovacia jednotka, čerpadlo, indukčná cievka...). Majiteľ auta priložením (alebo priblížením) elektronického kľúča okruhy spojí a môže odísť. Imobilizéry sú bežne montované do osobných automobilov alebo sú ponúkané ako doplnková výbava.

Aká je účinnosť imobilizéra
Je mimoriadne závislá od kvality a rafinovanosti montáže. Všetko závisí od toho ktoré elektronické obvody a hlavne ako sú imobilizérom znefunkčnené. Čím je elektronika v aute jednoduchšia (staršie autá), tým väčšiu profesionalitu montážnika si to vyžaduje. Ak totiž na naštartovanie auta stačí natiahnuť kábel od batérie k indukčnej cievke a auto roztlačiť, imobilizér máte zbytočne.

Imobilizér pracuje s kódom, ktorý je uložený v kľúči, karte alebo inom zariadení. Tento kód porovnáva s kódom uloženým v pamäti riadiacej jednotky, na ktorú je priamo napojený. Pracuje tak na podobnom princípe, ako je napríklad zaistenie mobilného telefónu PIN-kódom. Ako už bolo povedané tento kód je uložený v kľúči alebo inom čítacom zariadení a nemusí byť tak manuálne zadávaný. Pred naštartovaním vozidla je tak najskôr porovnaný tento kód a pokiaľ je všetko v poriadku, prevedie sa naštartovanie motora a vozidlo je schopné prevádzať všetky svoje funkcie. V prípade iného kľúča vozidlo jednoducho nenaštartujete. Nevýhodou je ľahké kopírovanie takýchto kľúčov.

Imobilizéry sa delia podľa spôsobu uloženia kódu na :
s pevným kódom
s plávajúcim kódom

U zariadení s pevným kódom je tento kód implantovaný do kľúča a riadiacej jednotky imobilizéra výrobcom a je rovnaký pre tento automobil po celú jeho životnosť alebo do zmeny prevedenej v autorizovanom servise. Neodporúčame akékoľvek zmeny v kóde a kľúči robiť svojvolne - radšej vyhľadajte autorizovaný servis. Rovnaký kód má potom spravidla aj náhradný kľúč, avšak je prípustné aby tento kľúč mal svoj vlastný kód a automobil bol potom schopný pracovať s oboma kľúčmi.


U imobilizérov s plávajúcim kódom (niekedy sa používa aj označenie imobilizér druhej generácie) sa kód vždy generuje pri každom vytiahnutí kľúča a takisto je zakaždým odlišný. Napriek tomu sa dá používať aj viac kľúčov od vozidla, pretože si imobilizér pamätá vždy posledný kód daného kľúča. Zneužitiu vozidla zabraňuje imobilizér rôznym spôsobom a to odpojením spínacej skrinky, čím sa nedá vozidlo naštartovať. Ďalším spôsobom je odpojenie riadiacej jednotky vozidla, ktoré tak stratí svoj “mozog” a nieje schopné vykonávať svoje funkcie. Sú aj vozidlá, u ktorých je pri nesprávnej činnosti imobilizérov zastavená činnosť vstrekovacej sústavy paliva. Niektoré vozidlá majú svoje kódy uložené v kartách, ktoré sa musia vsunúť do špeciálneho zariadenia, ale aj vozidlá, kde postačí mať túto kartu alebo iné nosné médium iba pri sebe a čítanie je možné aj na diaľku. Podľa štatistík je účinnejší pri ochrane auta proti krádeži ako autoalarm. Jeho hlavnou nevýhodou je tichosť, avšak je účinný. Imobilizér je blokátor - princíp činnosti má že rozpojí okruhy v aute ktoré sú potrebné na chod auta.

Aktivuje sa ochrana auta do niekoľko sekund po vytiahnutí klúča zo spínacej skrínky.

Odblokovanie je cez klúč ktorý sa zasunie do snímača alebo ak je imobilizér namontovaní vo výrobe auta je odblokoanie zabudované vo vnútry klúča a pri zasunutí do spínacej skrínky sa odblokuje imobilizér.

V základe použiva 3 druhy blokovania
1.blokoanie motora : je rovnake ako pri autoalarme
2.blokovanie elektriny - nápájania motora
3.blokovanie niečoho iného / ktoré zabráni naštartovaniu / - ktoré zvolí montážny technik


Voz, ktorý má nainštalovaný imobilizér pri tomto úkone nespojí elektrický obvod, ktorý by to mal zabezpečiť, alebo nedodá palivo do palivovým čerpadlom. Z auta sa v podstate stane nefunkčný kus železa nakoľko auto nezapojí elektriku, poprípade nenaštartuje z räznych príčin, na ktoré prísť by zlodejovi trvalo dlhé minúty alebo aj hodiny.

Prihlásenie

Táto stránka používa cookies. Viac info