Deflekory Škoda

História automobilky Škoda

Začiatkom decembra roku 1895 mechanik Václav Laurin a kníhkupec Václav Klement založili podnik v Mladé Boleslavi v Českej republike, v ktorom začali vyrábať bicykle známe pod značkou Slavia. Obidvaja zakladatelia boli nadšenými cyklistami, ktoré boli v tejto dobe veľmi populárne.
V roku 1899 začala firma Laurin&Klement vyrábať pod značkou Slavia aj motocykle, ktoré boli sprevádzané úspechmi v medzinárodných súťažiach. V roku 1905 sa začali vyrábať aj automobily. Prvý automobil sa volal Voiturette A a bol známy po celej Európe. V tomto roku vzniklo aj nové logo firmy vytvorené z iniciálov mien Laurin a Klement, teda L&K.

Po vojne spoločnosť aj naďalej napredovala, okrem osobných automobilov sa vyrábali už aj nákladné automobily a letecké motory. S cieľom podporiť ďalší rozvoj, hľadá spoločnosť silného partnera. V roku 1925 došlo k spojeniu so strojárenským podnikom Škoda Plzeň, čo znamenalo koniec značky Laurin&Klement a prešlo sa k obchodnému menu a značke Škoda.

Od roku 1926 sa začína používať aj úplne nové logo, ktoré má oválny tvar, v strede sa nachádza meno značky, ktoré je ohraničené vavrínom. Od roku 1926 sa začína používať aj typické modro-biele logo pre automobily Škoda, teda kruhové logo, ktoré je vyplnené doprava smerujúcim okrídleným šípom.
Aj Škodu postihla veľká hospodárska kríza, v priebehu ktorej došlo k zmene názvu na Akciovú spoločnosť pre automobilový priemysel (ASAP), po ktorej však pokračovala úspešná éra (z tohto obdobia pochádzajú modely Popular, Favorit, Rapid, SuperB), ktorú prerušila až nemecká okupácia počas druhej svetovej vojny, kedy sa musela výroba špecializovať na zbrane a terénne vozidlá pre potreby nacistického Nemecka pod novým názvom Reichswerke Hermann Göring. Na konci vojny, 8. mája 1945 bola továreň zbombardovaná.

Po druhej svetovej vojne bola spoločnosť zrekonštruovaná, obnovená a v rámci špecializácie premenená na národný podnik s označením AZNP ŠKODA Mladá Boleslav (Automobilové závody národní podnik Škoda) a oddelená od plzeňskej časti podniku. Spoločnosť sa stala monopolným výrobcom osobných automobilov vo vtedajšom Československu. 
V roku 1955 automobilka uvádza na trh model Škoda 440, ľudovo nazývaný aj Spartak, ktorý mal byť dostupný širokej verejnosti. Model 440 bol doplnený o modely 445 a 450, z ktorých po facelifte v roku 1959 vznikli modely Octavia a Felicia.
V roku 1964 bol na trh uvedený moderný automobil s koncepciou zadného pohonu, Škoda 1000 MB.


Nový prelom vo výrobe sa dostavil v roku 1987, kedy na trh prichádza modelový rad Škoda Favorit.
Po politickom prevrate v roku 1989 začala vláda Československej republiky hľadať silného zahraničného partnera pre spoločnosť Škoda v Mladé Boleslavi, ktorý by zabezpečil svojimi skúsenosťami a investíciami medzinárodnú konkurencieschopnosť a predišiel by tak zániku spoločnosti. V roku 1990 sa ním stala nemecká automobilka Volkswagen. Škoda sa stala štvrtou značkou koncernu Volkswagen Group a bola znova premenovaná na Škoda, automobilová akciová spoločnosť.
V roku 1994 bola na trh uvedená nová Škoda Felicia a po nej v roku 1996 bola predstavená Škoda Octavia.
V roku 1999 dochádza k inovácii loga spoločnosti. Modro-biela farba bola vymenená za čierno-zelenú, kde čierna farba symbolizuje storočnú tradíciu a zelená farba ekologickú výrobu.

Súčasnosť

Škoda Auto, akciová spoločnosť je v súčasnosti najväčší český výrobca automobilov sídliaci v Mladé Boleslavi. Škoda Auto má tri hlavné závody všetky umiestnené v Českej republike, a to Mladá Boleslav, Vrchablí a Kvasiny. Závody má umiestnené aj v Bosne a Hercegovine (Sarajevo), na Ukrajine, v Kazachstane, vo východnej Indii, Rusku a Číne.
V súčasnosti spoločnosť zamestnáva viac ako 25 000 zamestnancov. V roku 2010 dosiahla Škoda Auto tržby vo výške 220 mld. Kč a predala 762 600 automobilov.
V súčasnosti sa vyrábajú automobily Škoda Rapid, Citigo, Yeti, Superb, Fabia, Roomster a Octavia.
 

Prihlásenie

Táto stránka používa cookies. Viac info