Deflektory Mini

O značke Mini

Neuveriteľné vozidlo sa zrodilo akosi na truc šoku po suezskej kríze 1956 , kedy cena ropy začala stúpať , pretože viac a viac stála jej doprava ( to ešte nikto netušil , že najhoršie ešte len príde ) .

Kto vtedy tento automobil uzrel , pocítil skôr rozpaky než nadšenie : tak maličká kolesá predsa nemôžu vydržať najmenšiu dieru vo vozovke , vodičský priestor je priamo smiešny , plochý volant sa musí držať skôr ako tortu a do batožinového priestoru sa nezmestí ani mačka . A ten motor vpredu , priečne uložený , ten musí pôsobiť poriadne patálie . A ako môže prenášať pohyb na kolesá ?

Po dvadsiatich piatich rokoch sa už nikto nečuduje , že Jej Veličenstvo kráľovná udelila tvorcovia tohto vozidla , povestného Morrisa - Mini , inžinierovi Alexandru Arnoldovi Constantinu Issigonis titul baroneta . Turek gréckeho pôvodu s britským občianstvom , ktorý trikrát prepadol z matematiky , stál pri kolíske vozidla, ale takmer bezo svedkov , takže je nutné oprieť sa o legendy. Jedna sa týka vozidla samého , druhá jeho tvorca . Aj keď nakoniec všetci pripustili , že Mini je predsa len automobil , myšlienka , že Issigonis bol skôr kúzelník ako inžinier , prežíva dodnes . Povesť hovorí : Keď si v marci 1957 Leonard Lord , prezident skupiny britskej spoločnosti BMC , vzal do hlavy , že vytvorí Mini , povolal si Issigonis . Čo si povedali , zostáva tajomstvom . Ale keď sa inžinier vrátil , dal si zavolať štyri najrobustnejší pivára z továrne , rozkázal im , nech si sadnú na zem , dva vedľa seba a dva za nimi ( ako v aute ) , vzal kriedu , na podlahe načrtol obvod týchto štyroch tiel a povedal : " Vozidlo, ktoré skonštruujeme , bude mať tieto rozmery . " Sám Issigonis nemal celkom jasnú predstavu , ako to bude vyzerať , ako zlúčiť do jedného vozidla úspornú prevádzku , ako mal povestný Fiat 600 , a zároveň priestor ako Rolls - Royce .

V čom bol problém ? V mechanike . Keď dumal , ako prenášať pohyb vznikajúce v motore uloženom priečne na kolesá uložené pozdĺžne , spomenul si Issigonis na prevod používaný vo vežiach ponoriek a vykonávajúci presne túto prácu : prenáša pohyb z jedného smeru do druhého.

A musí ho prenášať v každom prípade , inak ide ponorka ku dnu . Issigonis tiež napadlo , že tento typ spoja musel byť určite mnohokrát vyskúšaný , než sa začal používať v tejto dôležitej funkcii . Celé jeho tajomstvo spočívalo v tom , že prevodovku z ponorky patrične " redukoval " .

A hoci spočiatku táto podivná krabica nevzbudzovala nadšenie , európske cestovné agentúry pozývali turistov do Londýna s tým , že tam možno uvidieť bankára s klobúkom za volantom miniauto . Cez nízku cenu sa Mini stal náhle preferovaným vozidlom stále širších ( a zámožných ) vrstiev ; niektorí ho dali len vyšperkovať a la Rolls - Royce - osem vrstiev laku , palubná doska z mahagónu , čalúnenie zo vzácnej kože , rádiotelefón , hi - fi, klimatizácia , motor 1300 ccm s výkonom 110 HP .

Mladí športovci jazdili prvé preteky s Mini - vymenovali sa James Hunt , Niki Lauda . . . Ale páčil sa aj ženám . V osemdesiatych rokoch končilo takmer 70 percent vozidiel Mini v rukách nejakej pani alebo slečny , dnes je to už lahôdka pre zberateľov a fanúšikov . Za prvý štvrť storočia vyšlo z výrobných závodov 5 miliónov Mini . Montáž jedného vozu trvala necelé dve hodiny , aj keď bolo treba priskrutkovať 3009 skrutiek . Alec Issigonis - Sir Alec - stačil vychutnať potešenie z úspechu a uchýliť sa na vidiek , kde občas rozpráva, ako na polytechnike v Battersea trikrát prepadol z matematiky . A smeje sa zakaždým , keď to rozpráva .

Prihlásenie

Táto stránka používa cookies. Viac info