Deflektory Daihatsu

V tejto kategórii nie sú žiadne výrobky.

Po stopách automobilky Daihatsu

Napriek tomu, že počty predaných kusov tohto japonského špecialistu na malé autá v Európe neustále rastú, na Slovensku je Daihatsu takmer úplne neznámou značkou. V Japonsku je ale toto mestské vozidlo veľmi populárne a teší sa vysokej oblube. Svojou cenou sa radí do kateógiu lacných ale u nás sa musí platiť za clo, preto na Slovensku existuje minimum týchto vozidiel.

Daihatsu patrí medzi najstaršie automobilky v Japonsku. Založil ju Hatsudoki Seizo už v roku 1907 a v počiatkoch firma niesla práve jeho meno. Fabrika sídlacia v Osake sa spočiatku špecializovala na výrobu spaľovacích motorov pre rôzne odvetvia rozvíjajúceho sa priemyslu. Napriek viacerým prototypom zišlo prvé sériovo vyrábané vozidlo z pásov tohto výrobcu až v roku 1930. Nebolo to ešte celkom auto, lebo malo iba tri kolesá a na pohon slúžil motor z motocykla.

Po vojne sa pre túto firmu začala nová éra. Prvým krokom bolo premenovanie fabriky na Daihatsu, druhým, podstatnejším, predstavenie nového modelu Midget. Midget stál opäť na troch kolesách a poháňal ho opäť motocyklový motor, tentoraz s objemom 350 ccm.  brika sa od začiatku špecializovala na malé estské autíčka, ktoré majú veľký úspech aj v Europe napriek svojej cene. Autíčko zožalo medzi zákazníkmi úspech a zaslúžilo sa o to, že sa značka začala špecializovať na výrobu osobných automobilov.

V roku 1967 sa tretinovým akcionárom firmy stala Toyota. Spojenie s tak silným koncernom zabezpečil pre Daihatsu najmä prístup k moderným technológiám. V továrni Daihatsu sa vyrábalo aj niekoľko komponentov pre Toyoty. Takýto koncern zaručoval Daihatsu takmer esmrteľnost, nakoľko Tyota ž vtedy patrila k najväčším automobilkám a koncernom s najväčšími ziskami z predaja.

Dôležitým mílnikom v histórii značky bol rok 1981, kedy bola predstavená prvá generácia modelu Cuore. S ním sa Daihatsu prvý krát vydalo na skusy do Európy. K dôležitým modelom patril aj malý offroad s názvom Rocky. Na jeho dizajne Japonci spolupracovali s talianskym štúdiom Bertone. U Bertoneho sa z importovaných dielov dokonca aj montovalo najluxusnejšieho prevedenie Rockyho, ktoré potom nezriedka mierilo aj k zákazníkom do USA.

V devädesiatych rokoch zastila japonských producentov motorových vozidiel kríza. Nízky dopyt zapríčinil, že potápajúcu sa automobilku zachránila opäť Toyota, ktorá sa stala jej stopercentným vlastníkom. Po vyradení niektorých starších a väčších modelov z výroby, dostala táto značka od nového vlastníka do vienka to, čomu sa venovala od začiatku - vývoj a výrobu malých áut. Táto funkcia Daihatsu vyhovovala, nakoľko presne na takéto autá sa špecializovala a na ne bola aj určená.

Daihatsu oprášilo svoje meno aj na trhoch v Západnej Európe, kde predaje z roka na rok rastú. Veľký podiel na tom nesie medzičasom už šiesta generácia najmenšieho typu Cuore. Miniauto s dĺžkou iba 3,4 metra môže mať tri alebo päť dverí. Na jeho pohon slúži litrový trojvalec s výkonom 58 konských síl. O triedu vyššie figuruje výhradne päťdverový Sirion s dĺžkou 3,7 metra. Samozrejme, skoro a všetko vďačí Toyote, ktorá ale túto automobilku vlastí a ktorá je niekoľko krát pomohla a odvrátila zánik. Ten je zákazníkom k dispozícií s litrovým trojvalcom alebo 1,3 litrovým štvorvalcovým motorom a výkonom 102 koní. Rovnaké motory sa starajú aj o pohon dvoch "vlajkových lodí" značky - kompaktného minivanu YRV a malého SUV pomenovaného Terrios. Všetky výrobné rady okrem Cuore sú zákazníkom k dispozícií aj s pohonom všetkých kolies.

V súčastnosti je najväčšou hviezdou modelovej ponuky v Európe minikupé - cabrio nazvané Copen. Výrazne zaoblená karoséria tvarom čiastočne pripomína Audi TT, či VW New Beetle. Interiér ponúka miesto pre dve osoby a vzadu ešte menší batožinový priestor. Najväčší bonbónik sa ukrýva pod prednou kapotou. Tu si cvrliká prepĺňaný benzínový štvorvalec s objemom iba 659 ccm. Stádo 68 koní dokáže autíčko s hmotnosťou takmer 1000 kilogramov rozbehnúť až na 170 km/h. Na stovku Copen zrýchli za 12 sekúnd a to všetko pri priemernej spotrebe 6,4 litra na sto kilometrov.

Tým prehliadka v Európe ponúkaných Daihatsu končí. Na domácom japonskom trhu ich však je oveľa viac. Najobľúbenejšie sú rôzne karosárske kreácie s technikou z Cuore (v Japonsku Mira). Na tunajších cestách tak možno stretnúť miniauto v retro štýle s chrómovanými nárazníkmi, ale s modernou technikou i interiérom (Daihatsu Gino), či vysoké a úzke minivany v štýle prvej generácie Suzuki Wagon R+ (Daihatsu Tanto).

A na Slovensku? V našich končinách nemala značka Daihatsu nikdy oficiálneho dílera, preto je počet exemplárov tohto výrobcu na našich cestách minimálny. Dôvodom je najmä pomerne vysoká cena. Všetky Daihatsu sa totiž vyrábajú v Japonsku. Ich cena preto stúpa najmä vďaka clu. Inak musíme skonštatovať, že je to bezporuchové, príjemné mestské autíčko.

Prihlásenie

Táto stránka používa cookies. Viac info